0740.956.938 contact@dedicat-imm.ro

FAQ -Intrebari frecvente

FAQ FRANCIZA

Ce inseamna franciza si care este rolul acestui tip de afacere ?

Traim intr-o lume in care oamenii de afaceri cauta in permanenta idei noi, avantajoase, oportunitati pe care sa le fructifice si care sa reprezinte investitii cat mai sigure. Franciza este o investitie cu o rata de succes de peste 95%, pe plan mondial, fenomenul francizei atingand un nivel extrem de avansat si de profitabil. Poate o afacere pe cont propriu sa atinga acest nivel de certititudine?

Franciza reprezinta, conform Ordonanţei nr 52/1997 aprobată prin Legea nr. 79/1998 din Romania,  un “sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor acorda unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu”

Franciza inseamna pe scurt renume pe piata, start de la un nivelul avansat la care se afla intreaga retea si nu de la zero, o afacere in care investitorul este pe cont propriu, dar sprijinit in permanenta de partenerii sai.

In Romania s-a dat un start extrem de promitator pentru acest gen de afaceri. Pe zi ce trece, creste numarul antreprenorilor de succes care au identificat la momentul potrivit sansa pe care franciza o ofera. Tot mai multe marci de renume apar pe principalele artere ale oraselor si tot mai multi oameni devin constienti ca in spatele lor se afla cel mai profitabil sistem din lume la ora actuala. Acest sistem, spre exemplu, aduce in SUA 2/3 din veniturile totale incasate. Potentialul tarii noastre a fost remarcat direct de investitori internationali care in urma vizitelor facute in Romania au estimat o evolutie exploziva a acestor afaceri.

Aici intervine rolul Managerului de Proiect Dedicat IMM. Prin activitatea noastra sprijinim dezvoltarea acestui sistem in Romania, ceea ce inseamna de fapt ca dorim sa contribuim la dezvoltarea economica a tarii, netezind drumul catre succes al investitorilor.

Urmarim, asadar, o relatie speciala si pe termen lung cu fiecare dintre acei antreprenori care inteleg ca o afacere in sistem franciza le poate imbunatati cert stilul actual de viata!

Va invitam sa deveniti un astfel de antreprenor si sa profitati de sansa de a transforma in afacerea dumneavoastra cele mai renumite marci din Romania si din lume!…Sau poate chiar afacerea dumneavoastra in una dintre cele mai cunoscute marci!!

De ce consultanta specializata in domeniul francizei ?

Investitori romani sau externi, cu totii constientizeaza beneficiile unei colaborari, la nivel national si international, cu o firma de consultanta specializata in domeniul francizei. Prin serviciile personalizate si mai ales sprijinul pe care il primesc din partea consultantilor specializati acestia sunt indrumati efectiv pe calea spre succes.

Imaginati-va…..Vreti sa investiti intr-o afacere in sistem franciza si decideti sa mergeti pe cont propriu la francizor pentru a obtine afacerea dorita crezand ca economisiti bani si timp. Va loviti de tot felul de obstacole: bariere lingvistice, probleme de comunicare, termeni si proceduri total necunsocute si abordare distanta. Eventual treceti, desi cu mare dificultate, de primul pas – intrarea in contact direct cu persoana potrivita sa discute cu dvs – si va gasiti brusc in imposibilitatea de a afla raspunsul la atatea intrebari care va macina…Timpul se scurge incercand sa aflati daca franciza respectiva chiar se potriveste cu nevoile dvs, banii sunt cheltuiti cu transportul, cazarea, obtinerea de informatii suplimentare din diverse surse. Va decideti sa riscati, achizitionati franciza respectiva si descoperiti ca, in ciuda banilor investiti, problemele curg lant…. “Daca as fi fost sfatuit dinainte cum sa procedez….”

Nimic nu poate fi mai clar. Un consultant specializat, cu experienta in domeniul afacerilor in sistem franciza, intervine inca din momentul in care vreti sa investiti intr-o afacere care sa va aduca bani si succes. Primiti informatii, sfaturi, pregatirea necesara si tot sprijinul de care aveti nevoie sa porniti pe drumul care va va transforma in proportie de 95% intr-un investitor de succes.

Ocolind serviciile de consultanta, nu economisiti bani, nu platiti mai putin la francizor, nu economisiti timp sarind peste cea mai importanta etapa.

Apeland la un consultant Dedicat IMM beneficati de o pregatire specializata in domeniul franchising-ului si alte domenii conexe (in domeniul economic, financiar, juridic, etc).

In timp ce francizorul va vinde un singur produs, va convinge sa cumparati afacerea lui, consultantul Dedicat IMM va sprijina sa alegeti dintr-o gama extrem de variata, si nu numai, in functie de multitudinea factorilor care va caracterizeaza si contribuie la atingerea nivelului dorit de satisfactie (posibilitatile dvs, nevoile personale si profesionale, potentialel economic si financiar, alte circumstante).

De ce sa lucrati cu un consultant Dedicat IMM ?

Noi, discutam cu dvs, va ascultam si va raspundem la toate intrebarile cum nimeni altcineva nu o va face. Lucrand din pasiune, a fi aproape de oameni, adica de clientii si partenerii nostri, vine de la sine. Veti simti diferenta…Si in plus, e mult mai usor sa stabilim intalniri directe cand suntem atat de aproape de dumneavoastra …si din punct de vedere geografic.

Dedicat IMM ofera servicii adaptate la nevoile si cerintele fiecarui client in parte. Nu lucram cu stereotipuri, ci cream si dezvoltam Programe pentru FIECARE dintre clientii nostri, acordand o atentie deosebita relatiei cu acestia. Ascultam activ, punem intrebari pentru a clarifica si a intelege corect mesajul transmis de client, raspundem la intrebari si il tratam asa cum se cuvine, ca pe un adevarat partener, ceea ce inseamna nu numai client ci si prieten.

Ne straduim intotdeauna (si reusim!) sa satisfacem echilibrul dintre nevoile profesionale (performanta financiara, productivitate, fiabilitate, siguranta, usurinta in exploatare) si cele personale (realizare, recunoastere, putere, ordine, siguranta, afiliere, obiective personale) ale clientului – partenerul nostru.

Ce putem face mai exact pentru dvs ?

Din momentul in care ati apelat la serviciile noastre, va aratam in detaliu tot ce inseamna sa investiti intr-o afacere in sistem franciza: atat avantaje cat si dezavantaje. Va ajutam fie sa transformati afacerea dumneavoastra in franciza, fie sa identificati franciza care se potriveste perfect cu nevoiile si resursele dumneavoastra, cu planurile de viitor si gandurile de dezvoltare. Vom alege dintr-o paleta extrem de variata de afaceri in sistem franciza exact ce va trebuie sa fiti permanent multumit de investia facuta in afacerea respectiva.

Prin noi obtineti raspuns la orice intrebare ati avea in legatura cu acest domeniu, raspunsuri pe care altfel nu le-ati putea obtine, si doar aici veti gasi permanent sprijin, atunci cand veti avea nevoie.

De ce sa apelati la serviciile noastre in loc sa mergeti direct la francizor ?

Francizorul va convinge sa cumparati afacerea lui, noi va reprezentam pentru a va ajuta sa alegeti dintre mai multe afaceri in sistem franciza, de unele nici nu ati avea cum sa aflati altfel.

Noi nu va convingem si nu va vindem nimic. Punem pe masa tot ce avem si toata experienta si cunostintele noastre pe care le puteti folosi pentru a alege in cunostinta de cauza. Daca nu avem exact ce doriti, cautam pana gasim. Solutii vor fi intotdeauna.

Apeland direct la francizor va privati de o pregatire ampla si gratuita care va ajuta sa obtineti mai repede ceea ce va trebuie si va doriti. Aparenta unui castig in bani si timp este extrem de inselatoare, cu atat mai mult cu cat o investitie se face de regula pe termen lung si in nici un caz nu este o decizie pripita si luata fara toate informatiile necesare. Riscul este existent in absolut orice investitie, este de fapt unul din cele doua ingrediente care o fac atractiva (risc/recompensa), dar investitorii de succes fac tot posibilul sa evite situatiile imprevizibile, sa identifice si sa reduca riscul. Francizorul nu va expune dezavantajele afacerii sale si nici nu va putea sa identifice care dintre avantajele sale pot fi de fapt dezavantaje pentru francizat.

Printr-o privire de ansamblu obiectiva, programele Dedicat IMM – “Consultanta Francize” va ajuta la identificarea acelor viitori parteneri care vor fi multumiti reciproc pe termen lung.

Si ce e foarte important…investitia dvs intr-o afacere in sistem franciza nu va fi mai mare daca apelati la noi.

De ce prefera francizorii sa lucreze cu consultanti ?

In principal, francizorul beneficiaza de pe urma serviciilor oferite de consultanti investitorilor care devin francizatii lor. Pur si simplu investitorul ajunge ca la momentul cumpararii francizei sa stie de la noi aproape tot ce inseamna sa aiba calitatea de francizat. Practic scutim francizorul de o munca in plus, aceea de a pregati investitorul, de a-l instrui in domeniul francizei. Francizorului ii ramane doar sa va ofere training specializat francizatului, strict referitor la afacerea lui.

Francizorii internationali lucreaza in principal cu firme de consultanta locale tocmai pentru ca acestia cunosc piata, sunt mai aproape de investitori si stabilisesc o legatura excelenta si de durata cu potentialul francizat. Apelarea la un consultant local, din tara francizatului, elimina obstacole de comunicare, limba, cultura, mentalitate si reprezinta si protejeaza impartial interesele tuturor partilor implicate.

Prin expertiza, eforturile depuse si serviciile sale, RFC faciliteaza patrunderea sau dezvoltarea pe piata a francizorilor in acelasi timp cu efectuarea unei selectii a investitorilor interesati pentru a ajuta ambele parti sa indeplineasca cerintele, conditiile si sa satisfaca nevoile celeilalte parti.

De ce serviciile noastre sunt gratuite ?

Randurile de mai sus explica in mod evident interesul francizorilor de a suporta toate cheltuilele pentru serviciile pe care noi le oferim investitorului care devine francizatul sau. Gratuitatea consultantei pe care o oferim este valabila pentru investitori, nu si pentru francizori. Pe de alta parte, dvs nu platiti mai mult daca apelati la noi, ci, dimpotriva, economisti timpul si banii pe care I-ati cheltui cautand singur raspunsuri sau mai tarziu iesiri din situatii pe care nu le-ati prevazut.

De ce sa investesc intr-o franciza si sa nu deschid o afacere pe cont propriu?

Fenomenul francizei a fost studiat din toate unghiurile, din toate tarile si de diferiti specialistisi. Concluziile au fost asemanatoare. Statisticile spun astfel:

–   o afacere in sistem franciza are o sansa de succes de peste 95% ! ( 97% din francizele care si-au inceput activitatea in ultimii 5 ani inca mai functioneaza)

–        1 din 12 afaceri este o afacere in sistem franciza

–        in fiecare zi, la fiecare 8 minute se deschide o franciza.

–        in urmatorii 10 ani franchising-ul va reprezenta peste 50% din economia retailului si va angaja milioane de oameni.

O afacere pe cont propriu inseamna risc imens, timp enorm de stabilire a detaliilor necesare si de identificare a celor mai bune solutii de adoptat, invatarea din greseli proprii, de cele mai multe ori descurajante si uneori poate chiar fatale…

Prin comparatie, o afacere in sistem franciza inseamna folosirea unui nume si sitem deja testat, verificat de altii inainte, invatarea din greselile altora si obtinerea unui sfat adecvat, sprijin permanent, ajutor din partea unei intregi retele de parteneri. Castigul va veni imediat, cu un risc redus si fara prea mult efort….

Care sunt avantajele si dezavantajele cumpărării unei francize?

Avantaje:

  • Francizatul cumpară un sistem verificat şi testat, un francizor cu reputaţie nu are nici o dificultate în a demonstra viabilitatea afacerii.
  • Beneficiaţi de experienţa şi cunoştinţele unui francizor, prin urmare se reduce pericolul de a face greşeli. În special, este scutit de multe probleme administrative asociate cu înfiinţarea unei firme pornind de la zero.
  • Francizorul se asigură că francizatul primeşte pregătire şi sprijin depline care îl ajută să depaşească orice probleme care ar putea aparea. Francizatul este implicat în afacere pentru el însuşi – dar nu de unul singur.
  • În multe cazuri francizatul profită de numele şi reputaţia care au fost deja construite de francizor. Poate beneficia de activităţile francizorului în domenii precum publicitatea, marketingul, cercetarea şi dezvoltarea şi poate profita de puterea sa de cumparare.
  • Un sistem de franciza bine testat şi structurat, oferit de un francizor competent oferă mai multă siguranţă decât demararea unei afaceri pe cont propriu.
  • Nu este absolut necesar ca francizatul sa aibă experienţă directă în domeniul ales, astfel ca i se deschide calea către multe tipuri de afaceri pe care altfel nu le-ar fi luat în considerare.

Dezavantaje:

  • Inevitabil, relaţia dintre francizor şi francizat trebuie să implice impunerea controlului.
  • Francizatul trebuie să-i plătească francizorului pentru serviciile oferite şi pentru utilizarea sistemului, adică taxa iniţială şi taxele continue.
  • Potenţialului francizat i se poate părea dificil să aprecieze calitatea francizorului.
  • Contractul de franciză va conţine unele restricţii împotriva vânzării sau transferului afacerii francizate.
  • Francizaţii se pot descoperi a fi devenit prea dependenţi de francizor şi nu reuşesc să îşi aducă imboldul personal pe care îl oferă sistemul.
  • Politicile francizorului pot afecta profitabilitatea francizatului.
  • Francizorul poate face greşeli în politicile sale.
  • Bunul renume al afacerii francizate şi imaginea de brand pot să-şi piardă din reputaţie din motive dincolo de controlul francizaţilor.
Care sunt avantajele francizarii unei afaceri ?

Capital – Întrucat francizaţii îşi folosesc propriul capital, francizorul nu are virtual nici o investiţie în unitate. Francizarea le permite companiilor să echilibreze profiturile francizaţilor.

Profituri la investiţie – datorită acestei investiţii scăzute, profiturile la investiţie vor fi semnificativ mai mari.

Reducerea riscului – neavând capital investit în unităţi, riscul se reduce substanţial.

Raspundere limitată – frnacizorul nu semnează contracte de leasing, preluare de finanţare etc. şi astfel se va extinde cu o raspundere limitată.

Viteza dezvoltării – prin echilibrarea timpului şi eforturilor francizaţilor, un francizor se poate dezvolta mult mai repede fară a adauga personal.

Rol redus în operarea de zi cu zi – ca francizor, preocuparea personală se referă la performanţele de top ale francizaţilor, reducând raza de acţiune a implicării dumneavoastră în managementul de zi cu zi.

Raspundere indirectă redusă – răspunderea pentru actele angajaţilor (de ex. incălcări ale procedurilor etc.) şi pentru evenimentele din unitate (de ex. accidentări) este a francizatului, nu a francizorului, în cea mai mare parte.

Management extrem de motivat – francizarea poate sa-i ofere unei companii un management extrem de motivat care va trata unităţile individuale ca pe ale sale.

Controlul calităţii – francizaţii îşi menţin de obicei unităţile într-o formă operaţională mai bună decât managerii şi, ca parte a comunităţii, se pricep mai bine la promovarea acestor unităţi pe plan local.

Management pe termen lung – francizorul poate investi în pregătirea pe termen lung a francizaţilor săi, deoarece este improbabil ca aceâtia să plece după o perioadă scurtă.

Performanţele unităţii – unităţile sunt, în general, conduse mai bine, aşa cum rezultă din faptul că magazinele francizate depaşesc în performanţe magazinele aflate în proprietatea companiei în ce priveşte volumul vânzărilor.

Structura simplă – francizorii pot să-şi dezvolte organizaţia fară a adauga mai mult decât poate controla.

Construirea brand-ului – această abilitate de a dezvolta organizaţia fară adăugiri substanţiale le va permite francizorilor să îşi dezvolte prezenţa pe piaţă şi brand-ul mult mai repede şi mai eficient.

Publicitate – francizaţii vor contribui deseori la un fond comun de publicitate. Acest fond va fi utilizat pentru a promova brand-ul după instrucţiunile francizorului.

Internaţional – extinderea internaţională devine mai usoară, mai rapidă şi presupune un risc mai mic, deoarece un partener local devine implicat.

  • Mai mult, este important de observat că francizarea nu este o strategie exclusivă. Majoritatea francizorilor o folosesc în conjuncţie cu o dezvoltare prin reprezentanţe ale companiei
Avantajele cumpararii unei francize fata de infiintarea unei firme mici pe cont propriu

1. Francizatul beneficiază de training detaliat oferit de francizor.

2. Francizatul are stimularea dată de a fi proprietarul afacerii, cu beneficiul suplimentar al asistenţei continue din partea francizorului.

3. Francizatul beneficiază de operarea sub un nume şi o reputaţie (imaginea brand-ului) ale francizorului, care este deja bine cunoscut în ochii publicului.

4. Francizatul va avea nevoie de obicei de mai puţin capital decât dacă şi-ar înfiinţa o firmă în mod independent, deoarece francizorul, prin operaţiile lor pilot şi puterea de cumpărare va fi eliminat cheltuielile inutile.

5. Francizorul oferă sfaturi şi/sau ajutor pentru identificarea locaţiilor potrivite pentru comerţ sau teritoriilor de operare pentru francizat.

6. Francizorul îl ajută pe francizat sa obţina drepturi de ocupare pentru locaţiile comerciale, să respecte legile urbanistice, să pregătească planurile pentru locaţie, mobilier şi dotări şi oferă asistenţă generală în calcularea nivelului corect şi amestecului de stoc pentru deschiderea afacerii.

7 .Francizorul îl pregateşte pe francizat (şi personalul acestuia deseori) în toate domeniile afacerii cum ar fi: fabricaţie, pregătire, contabilitate, controlul afacerii, marketing, promovarea şi merchandizing.

8. Francizorul poate negocia rate de finanţare mai bune, sau condiţii mai favorabile pentru francizaţi cu instituţiile financiare.

9. Francizatul primeşte beneficiul pe scară naţională (dacă este cazul) din acitivitaţile de publicitate şi promovare ale francizorului la un cost mai redus decât dacă ar încerca acest plan de marketing singur.

10. Francizatul se alătură puterii de cumpărare şi capacitaţii de negociere create de francizor datorită mărimii reţelei de franciză.

11. Francizatul poate apela la cunoştinţele şi experienţă specializate ale organizaţiei centrale a francizorului, rămânând totuşi în cotrol deplin asupra afacerii lor.

12. Sprijinul şi beneficiile oferite de un sistem de franciză reduc foarte mult riscul în afaceri al francizatului.

13. Francizatul beneficiază de serviciile echipei operaţionale de teren a francizorului care este plasată pentru a fi de ajutor în cazul problemelor ce pot apărea din când în când în cursul afacerii.

14. Francizatul are acces la utilizarea patentelor, mărcilor înregistrate, drepturilor de autor, secretelor comerciale şi altor procese şi formule secrete ale francizorului.

15. Francizatul beneficiază de cercetarea şi dezvoltarea continuă ale francizorului, care sunt menite pentru îmbunătaţirea afacerii, inovaţie şi competitivitate.

16. Francizorul oferă o bază de cunoştinţe dezvoltată din propria sa experienţă, ca şi din cea a tuturor francizaţilor din sistem, care altfel ar fi imposibil de obţinut pentru o afacere nefrancizată.

17. Teritoriile de operare definite din cadrul francizei îi poate proteja pe francizaţi de competiţie.

18. Un francizat poate vorbi întotdeauna cu francizorul sau cu alt francizat pentru a discuta provocările sau problemele afacerii – ceva ce este aproape imposibil pentru o afacere nefrancizata.

Avantaje si dezavantaje francizor

FRANCIZOR

  • AVANTAJE – OPORTUNITĂŢI

¨     Crearea de reţele cu costuri reduse

¨     Atragerea în sfera de influenţă a capitalurilor francizaţilor săi, creşterea investiţiilor şi profitului

¨     Expansiunea produselor şi/sau serviciilor francizorului, pătrunderea pe noi pieţe în acelaşi timp cu posibilitatea păstrării controlului distribuţiei, valorizarea mărcii, câştigarea şi păstrarea clientelei

¨     Economisirea bugetelor pentru publicitate, care, fie sunt suportate în parte de francizaţi, fie se realizeaz[ cu cheltuieli mai mici în locul de origine al francizaţilor – publicitatea local[

¨     Sporirea renumelui mărcii, firmei, produselor şi/sau serviciilor oferite în reţea consumatorilor

¨     Motivarea superioara a managerului francizat interesat în succesul afacerii care îi aduce un profit proporţional cu rezultatele obţinute

¨     Obţinerea de informaţii asupra pieţelor locale prin intermediul francizaţilor;

¨     Posibilitatea pastrarii controlului distribuţiei, valorizarea mărcii, caştigarea şi pastrarea clientelei;

¨     Scoaterea de pe piaţă a concurenţei;

¨     Posibilitatea de a se dedica altor activităţi

 

  • DEZAVANTAJE – CONSTRÂNGERI

¨     Tributar activităţii francizatului, deşi controlează producţia şi/sau distribuţia

¨     Erorile din activitatea unui francizat au efecte în toată reţeaua de franciză

¨     Serviciile pe care trebuie să le asigure francizaţilor săi implică eforturi umane şi financiare considerabile (administrarea, controlul şi gestiunea reţelei)

¨     Chiar dacă la expirarea contractului francizatul pierde dreptul de folosinţă a însemnelor francizorului – acesta nu va «uita » cu uşurinţă know-how-ul dobândit de la francizor

¨     Asumarea unor riscuri imprevizibile – lipsa de experienţă ori incapacitatea managerială a francizatului, săvârşirea de către acesta a unor acte şi fapte care compromit afacerea

¨     Controlul limitat asupra francizaţilor în francizele multinaţionale

¨     Dependenţa profitului obţinut de profitul realizat de francizaţi

 

 

FRANCIZAT
  • AVANTAJE – OPORTUNITĂŢI

¨     Beneficiază de puterea de atracţie pe care o exercită o marcă sau o firmă cunoscută

¨     Păstrează   independenţa şi conducerea afacerii

¨     Foloseşte un concept verificat, concept care şi-a dovedit viabilitatea

¨     Reduce riscurile de eşec

¨     Are asigurată instruirea, asistenţă managerială şi tehnică din partea francizorului

¨     Beneficiază de campanii publicitare şi reclamă cu costuri mai reduse şi impact mai mare, fiind realizată la nivelul reţelei

¨     Are acces la tehnologia, know-how-ul şi programele de cercetare şi dezvoltare ale francizorului

  • DEZAVANTAJE – CONSTRÂNGERI

 

¨     Independenţa francizatului este limitată, chiar dacă el rămâne proprietarul afacerii sale. În realitate, francizatul nu este complet independent, el trebuie să aplice strategia francizorului, să respecte regulile de producţie, distribuţie ori de prestare a serviciilor impuse de francizor, să urmeze politica de apărare a mărcii, chiar dacă aceasta nu-i convine deloc, să urmeze regulile francizorului, chiar dacă ele nu sunt adaptate exigenţelor locale;

¨     Dependenţa economică a francizatului îl poate constrânge să accepte clauze contractuale care nu îi sunt favorabile, iar pactele comisorii din contracte îl pot pune pe acesta în situaţii extrem de dificile;

¨     La expirarea contractului, francizatul, în mod normal, este expus riscului de a-şi pierde, dar nu în totalitate, oricum o mare parte a clientelei. în plus, el nu va beneficia de avantajele pe care legea le recunoaşte proprietarului fondului de comerţ;

¨     Taxele pe care trebuie să le plătească francizorului se vor reflecta şi în preţurile produselor şi/sau serviciilor sale.

 

Exemple de domenii de activitate pentru afacerile in sistem franciza
Afaceri la domiciliu
Constructii: Materiale si servicii de manopera
Constructii: Restaurare / Mentinere / Reparatii cladiri
Fast Food: Cafenele
Fast food: Gelaterie
Fast food: Inghetata/Gelaterie/Iaurt
Fast food: Patiserie/Gogoserie/Productie de panificatie
Fast Food: Pizza
Fast Food: Restaurante & Specialitati
Financiar
Marketing, Advertising : Materiale Promotionale, Felicitari, Invitatii, Carti de vizita
Marketing, Advertising: Produse promotionale
Marketing, Advertising: Publicitate, Promovare
Medical: alte servicii medicale
Medical: Cabinete stomatologice
Medical: Farmacii
Medical: Servicii & produse optica medicala
Medical: Servicii medicale de control al greutatii
Productie: Confectii textile & Croitorie
Productie: Mobila
Productie: Publicatii, tiparituri, edituri
Retail: Bijuterii
Retail: Echipamente hardware
Retail: Echipamente pentru golf, tenis, schi
Retail: Echipamente, Accesorii, Produse Sport
Retail: Florarii
Retail: Imbracaminte, accesorii
Retail: Magazin alimentar
Retail: Magazine de prezentare, Magazine specialiate
Retail: Magazine de produse audio/video
Retail: Produse (imbracaminte, accesorii, jucarii) pentru copii
Retail: Produse auto, mecanice
Retail: Produse chimice & auxiliare
Retail: Produse cosmetice
Retail: Sisteme de securitate, alarme
Servicii: Licitatii online
Servici: Curatatorie / Spalatorie
Servicii: alte servicii mecanice
Servicii: Asigurari
Servicii: ATM
Servicii: Baruri/Cluburi & Pubs
Servicii: Centre de printare & fotocopiere
Servicii: Comunicatii
Servicii: consultanta de afaceri
Servicii: Contabilitate/ Taxe
Servicii: Contabilitate/Financiar
Servicii: Curatenie / Reparatii
Servicii: Curatenie industriala: Home & Office
Servicii: Curierat
Servicii: Decorari
Servicii: Educatie & Training (gradinta, scoala, cursuri)
Servicii: Fitness
Servicii: foto
Servicii: Gradinarit & Agricultura
Servicii: Handyman
Servicii: Igiena comerciala
Servicii: Imobiliare
Servicii: Inchiriere: Echipamente & Accesorii
Servicii: Inchirieri auto
Servicii: Ingrijire corporala
Servicii: Inspectii
Servicii: Intermedieri
Servicii: Internet
Servicii: Livrari la domiciliu
Servicii: Matrimoniale
Servicii: Oportunitati de afaceri
Servicii: Pictura & Desen
Servicii: Resurse Umane/ Recrutare/Plasare
Servicii: Saloane de coafura si cosmetica
Servicii: service auto
Servicii: servicii pentru animale
Servicii: servicii profesionale
Servicii: Spalatorie auto
Servicii: Studiouri de inregistrari/filmari
Servicii: Telecomunicatii
Servicii: Training IT
Servicii: Transport
Servicii: Vanzare animale
Servicii; Protectia mediului
Turism: Agentii de turism
Turism: Hotel & Motel
Termeni si definitii

Franciza = (conform Ordonanţei nr 52/1997 aprobată prin Legea nr. 79/1998 din Romania) franciza este un “sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, denumită francizor acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu”

Francizorul = comerciantul care este proprietarul unei mărci înregistrate şi utilizează personal mijloace financiare pentru promovarea mărcii sale, cercetării şi inovaţiei, asigurând dezvoltarea şi viabilitatea produsului. El conferă dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu unui terţ contractant denumit francizat (beneficiar) şi tot el asigură beneficiarului o pregătire iniţială pentru exploatarea mărcii înregistrate.

Francizatul = comerciantul, persoana fizică sau juridică, selecţionat de francizor, care aderă la principiul omogenităţii relaţiei de franciză, aşa cum este ea definită de francizor.

Contract de franciza: = un contract sinalagmatic, cu titlu oneros, intuitu personae, scris si reprezintă o formă de colaborare între două părţi semnatare, pe de o parte francizorul, proprietar al unei mărci sau al unei firme, iar pe de alta parte unul sau mai mulţi comercianţi independenţi – francizaţii (beneficiari).

Reteaua de franciza = cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau un serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.

Know-how-ul = ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si modelelor, retelelor, precedeelor si altor elemente analoage, care servesc la fabricarea si comercializarea unui produs.

Taxa de franciza = taxa care se plateste pentru dreptul de intrare în reţeaua de franciză si care are menirea să asigure remunerarea investiţiilor francizorului şi a serviciilor prestate francizatului înaintea deschiderii activităţii economice în regim de franciză.

Redevenţele (royalties) = plati periodice ale francizaţilor către francizori, numite si taxe de continuitate exprimate procentual, aplicabile la cifra de afaceri. Aceste procente pot avea valori situate intre 0 şi 10% din cifra de afaceri si trebuie să asigure remunerarea francizorului pentru serviciile furnizate francizatului pe toata durata contractului de franciză, cum sunt: ameliorarea experienţei profesionale (know-how); cheltuieli cu formarea permanentă a personalului; asistenţa acordată pe durata contractului; cheltuieli cu animarea şi dinamizarea reţelei de franciză; etc.

Taxa pentru publicitate = plata periodica perceputa optional de francizoar pentru publicitatea care se face global, la nivel de retea.

Investiţia iniţială = valoarea totala necesara unui potential investitor pentru a deschide o unitate in sistem franciza. Investitia initiala cuprinde elementele amenajarea spaţiului comercial în funcţie de cerinţele francizorului, de fluxuri, imagine, logo, echipamente / mobilier, stocul iniţial de marfă, etc.

Franciza simpla = modalitatea stabilita in contractul de franciza prin care se ofera dreptul francizatului de a deschide si opera o singura unitate in franciza.

Master francizor = o persoana fizica sau juridica este desemnata drept “concesionar principal” intr-o anumita tara pe care sa o dezvolte dupa marca, stilul comercial si sistemul francizorului. Dezvoltarea retelei se face prin sub-francizare regionala, multipla sau unica.

Regional francizor = mai multe persoane fizice sau organizatii sunt desemnate drept “concesionari regionali” intr-o anumita tara pentru a dezvolta regiuni mari din acea tara dupa marca, stilul comercial si sistemul francizorului. Dezvoltarea retelei se face prin sub-francizare multipla sau unica.

Area Development Franchising = mai multe persoane fizice sau organizatii sunt desemnate drept “concesionari de dezvoltare a unei regiuni” intr-o anumita tara pentru a dezvolta anumite regiuni din acea tara ( de exemplu orase importante, regiuni provinciale) dupa stilul comercial si sistemul francizorului. Dezvoltarea retelei se face prin coordonarea lanturilor de desfacere pe care le conduc. In general, in acest caz sunt preferate lanturile conduse de mai multi decat cele sub-francizate.

Joint venturing = un francizor se asociaza cu un partener de afaceri compatibil dintr-o anumita tara ( de exemplu un intreprinzator, o intreprindere, o organizatie guvernamentala) pentru dezvolta in co-finantare o anumita tara sau parti din acea tara dupa marca, stilul comercial si sistemul agreate. Dezvoltarea retelei poate fi facuta fie prin sub-francizare, fie prin dezvoltarea unui lant de desfacere.

Direct franchising = un francizor recruteaza, instruieste si sprijina francizati dintr-o anumita tara prin control de la distanta fie de la sediul central, fie dintr-un birou deschis in tara respectiva sau printr-un agent sau broker autorizat. Aceasta varianta presupune cele mai scazute costuri din partea francizorului, dar nu mai detine controlul – cel mai important element al unei francize de succes.